Onsdagen ägnades åt fortsatta diskussioner om satsningen på höghastighetståg i Sverige. Örkelljunga kommun är engagerad i flera samarbetsorgan för att främja utbyggnaden av gröna, snabba och säkra tågtransporter. Ett av nätverken är Europakorridoren som består av kommuner, städer, län och andra regionala företrädare i Sverige, Danmark och Tyskland. Europakorridoren baseras på utbyggnad av två banor: Europabanan, som följer E4:an och sträcker sig mellan Stockholm, Jönköping, Köpenhamn och Hamburg. Götalandsbanan, som följer ett öst-västligt stråk utmed riksväg 40, från Stockholm över Jönköping till Göteborg.
Europakorridorens medlemmar sammanstrålade idag Värnamo för att dels diskutera den aktuella utredningen om höghastighetståg, och dels uppdatera varandra om lokal och regional utveckling av projektet. Vi hade ett mycket givande möte och för en liten kommun så är det extra viktigt att delta i samverkansorgan eftersom vi saknar egna resurser för vissa kvalificerade tjänster och analyser.
Regeringens utredare Göran Malm tycks i de flesta avseenden göra samma analys som Europakorridoren och lyfter fram betydelsen av en framsynt satsning på höghastighetståg som knyter samman Nordeuropa. Höghastighetstågen i Sverige är en del av denna satsning och det är glädjande att även tyska och danska intressenter nu tycks vara beredda att på allvar diskutera frågan.
Malms utredning är förvisso ”bara” nationell, men den kan tjäna som ett underlag för fortsatt arbete om framtiden för ett europeiskt höghastighetsnät. Utredningen pekar dock entydigt på det stora behovet av ett nationellt nät som förenar Sveriges största städer och regioner. När höghastighetsbanorna står färdiga kommer exempelvis jönköpingsborna att nå både Stockholm och Köpenhamn på en timme och tjugo minuter. De mindre orterna som Örkelljunga och Åstorp kommer att trafikeras av regionaltåg som utgör både stommen för ett regionalt infrastrukturnät och matartrafik till höghastighetstågen.
Läs mer i HD
Mathias Knutsson
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar