torsdag 7 maj 2009

Vad ligger bakom vårt dåliga betyg?

Svenskt Näringslivs undersökning av det lokala näringslivsklimatet pekar på en dramatisk försämring av företagens syn på och bedömning av näringslivs- och utvecklingsarbetet i Örkelljunga kommun. Örkelljunga kommun faller 73 platser på rankingen från plats 53 till plats 126 av landets 290 kommuner.

Som näringslivschef blir jag självklart både fundersam och oroad men innan jag analyserar siffrorna och berättar vad vi tänker göra så vill jag kommentera själva undersökningen.

Först är det viktigt att veta undersökningen är gjord under perioden september till november 2008 då den ekonomiska krisen verkligen fick fullt genomslag och flera tunga varsel lades i kommunen. Siffrorna kan nog antas spegla den allmänna oro och osäkerhet som dominerade näringslivet under hösten.

Det är dessutom viktigt att poängtera att vi får förhållandevis goda betyg av företagen, men att vi faller i ranking jämfört med andra kommuner och att fallet är kopplat till flera faktorer som ligger utanför det (direkta) kommunala ansvaret, exempelvis järnvägsförbindelser, allmänhetens attityder till företagande och telenätets tillförlitlighet.

Undersökningen ger ett lite splittrat och svårtolkat intryck. Kommunen får exempelvis höjt betyg i flera viktiga kategorier som marknadsföring och nyföretagande samtidigt som andra betyg sänks. Om vi studerar undersökningarna under de senaste åren så ser vi dessutom att Örkelljunga kommun har åkt upp och ner utan att varken jag eller Svenskt Näringsliv med säkerhet kan identifiera de bakomliggande faktorerna.

Visst kan avsaknaden av järnvägsförbindelser dra ner betyget i kategorin vägar, järnväg och flyg, men detta problem uppstod ju inte under 2008 så rimligtvis borde vi inte falla 42 platser inom infrastrukturkategorin just detta år. Det är också rimligt att tro att det är lite vanskligt med nationella jämförelser av infrastrukturen. Jag har exempelvis svårt att tro att Örkelljunga kommuns tele- och IT-nät ligger på plats 236 av landets 290 kommuner eller att vi verkligen ska hamna på position 198 avseende vägar, järnväg och flyg. Lek med tanken att vi skulle diskutera med en företagare i Norrlands inland och påstått att den lilla kommunen nere i folkrika Skåne där E4 korsar en mycket stora riksväg verkligen har så bedrövliga kommunikationer. Vad tror ni norrlandsföretagaren skulle säga?

Min tes är att Örkelljunga kommuns betyg i hög grad påverkades av den allmänna kriskänslan bland företagen under mätperioden. Det finns även en viss statistisk osäkerhet som vi bör beakta – i synnerhet när kommunens betyg varierar så mycket både över tiden och mellan olika betyg. Men det finns variabler, exempelvis politikernas och tjänstemännens attityder till företagande samt kommunens service till företagen som verkligen tyder på ett missnöje. Örkelljungas dåliga placering i dessa kategorier är oroväckande, så vi i kommunen kommer nu att ta tag i frågan och tillsammans med Svenskt Näringsliv samla kommunens företagare och allmänhet till ett gemensamt möte för att diskutera frågorna i enkäten och försöka att få klarhet i vad som gick snett i näringslivsarbetet. Jag återkommer inom kort med mer information om mötet och det fortsatta arbetet.

Vad tror du att vårt "dåliga betyg" beror på? Vad kan vi förbättra? Lämna gärna synpunkter här på bloggen eller maila mig på mathias.knutsson@orkelljunga.se

Läs gärna mer om rankingen på Svenskt Näringslivs hemsida och i HD

Mathias Knutsson

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur seriös denna undersökningen var men finns det problem som är viktiga kommer de nästan alltid upp till ytan direkt. De dolda faktorerna som du pratar om tror jag spelar mindre roll i hur betygen sätts. Jag kan räkna upp x antal fel som kommunen har gjort och som dessutom har varit rent klantiga. Ett av dem är fjärrvärme bygget vid hjälmsjön, varför frågade ni inga innan ni satte igång och fick konstatera att "oj, ingen ville visst ha fjärrvärme?" Är det så underligt? Men visst håller jag med om att vi har hyfsad kommunikation även om vi saknar järnväg och flygplats. VA systemet har väll varit sådär måste jag säga. Men en sak jag gillar väldigt mycket är att kommunen satsar på bättre gatubelysning, cred till er för det!

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan,

    Tack för din kommentar! Jag vet att några har haft synpunkter på fjärrvärmen och vi arbetar med frågan på kommunen.

    Med vänlig hälsning
    Mathias Knutsson

    SvaraRadera